Doplňte svou kasičku pomocí crowdfundingu

Už jste určitě o něm slyšeli. Pro neziskovky může být docela zajímavou formou financování různých projektů, přesto však pro mnoho lidí zůstává španělskou vesnicí. Právě proto jsme v Zeleném kruhu uspořádali o crowdfundingu školení, kde jsme si s Janou Ecsteinovou z HitHit.cz vyjasnili, co všechno obnáší, a dostali také pár tipů. Její prezentace Jak a kdy využít crowdfundingpříručku úspěšného projektu si můžete také stáhnout do svého počítače.

Nejde jen o způsob financování, kterému přichází na chuť čím dál více Čechů. Slouží také jako skvělá reklama ke zviditelnění. Typů existuje sice více, my se však zaměřili na ten nejběžnější, který známe z platforem HitHit.cz nebo Startovač. Spočívá totiž ve výběru cílové finanční částky prostřednictvím prodeje odměn. Ovšem částku je nutné od lidí skutečně vybrat, jinak celý projekt skončí nezdarem. Pro přispěvatele je to velmi zábavná a napínavá hra a zároveň je tu šance od veřejnosti získat velmi tučné peněžní prostředky.

Pokud už se pro crowdfunding jednou rozhodneme, už na začátku si člověk musí uvědomit několik věcí. Je s ním spousta práce už při samotném promýšlení celého projektu, projektový tým bude na plno zaměstnaný i během výběru peněz, nemluvě o realizaci samotného nápadu. Zjistěte si také, zda podobná kampaň už náhodou neběží.

Nejprve jasně zformulujte, na co peníze potřebujete. Takový provoz kavárny může být sice hezký nápad, ale málo konkrétní. Lidé chtějí vědět přesně, na co přispívají. Proto raději řekněte, že chcete pořídit kavárenské stoly na zahrádku, aby mohli sedět venku.

Určete si už na začátku pár věcí, které nebudete měnit. Některé totiž za běhu pozměňovat nelze. Jde o název kampaně, cílovou částku, stávající odměny. Obsah kampaně se ještě dá upravit, určitě můžeme přidat nové odměny či přidávat ty, o které je největší zájem.

Mějte už od začátku perfektně promyšlený plán propagace a práce s médii. Je potřeba o sobě dát vědět novinářům a všem lidem, které máte ve svém adresáři a které mají ve svém adresáři oni. Vzájemnou spoluprací a podporou si můžete vybudovat armádu stoupenců a podporovatelů.

Jde o online kampaň, proto vše od A do Z kolem crowdfundingu musí probíhat online. Využívejte mailinglistů, newsletterů, všech možných elektronických platforem a samozřejmě sociálních sítích. Dnes je taková doba, ve které se bez Facebooku neobejdeme, ať se nám to líbí, nebo ne. Proto požádejte o pomoc lidi, kteří sítím rozumí, budou na nich umět kampaň spustit a také se o ně starat.

Odměny jsou základem kampaně, velmi dobře si promyslete jejich ceny. Stačí se odrazit od hodnoty, kterou má v běžném obchodě. Přeci jen tričko za 3000 korun si koupí málokdo. Nejčastěji si stejně lidé kupují odměny, které stojí kolem dvou, tří stovek. Především si lidé chtějí koupit, co vy nabízíte. Proto jim to jednoduše dejte. Hlavně však buďte originální. Obyčejných triček s logem má každý plný šatník. Lidé jsou ochotni zaplatit i za naprosté šílenosti, jen aby podpořili dobrou věc. Velký prodejním hitem se stal i recept na polévku, která se vařila v gulagu ze zkažené ryby a plesnivých krup.

Nezapomeňte na vizuální styl a především crowdfundingové video. Vizuální dojem je asi nejdůležitější součástí kampaně, bez videa se totiž vybírat nedá. Je dobré říct, proč právě vás by měla veřejnost podpořit a hlavně, co jí nabízíte. Buďte na kameře vidět, lidé chtějí vědět, koho podporují.

Crowdfunding je sice dost náročná disciplína, ale výsledky jsou k nezaplacení. Kromě financí získáte další kontakty a také moře přispěvatelů. Nebojte se toho a při nejbližší příležitosti to zkuste, může to být velmi příjemná zábava.


loga-fondnno-nros-partnestvi-eeagrants-mala-rgb
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.czwww.eeagrants.cz
Supported by a grant from Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA Grants. www.eeagrants.org